نکات مهم در مورد تعویض مفصل ران


آفتاب نیوز :

در این مقاله می خواهیم در مورد دلایل جراحی تعویض استخوان، نحوه انجام آن و مراقبت های بعد از جراحی صحبت کنیم.

جراحی تعویض مفصل ران برای چه کسانی توصیه می شود؟

در بسیاری از موارد، درد مفصل ران پس از مدتی با تغییر شیوه زندگی بهبود می یابد. اگر با وجود استفاده از دارو، ورزش و فیزیوتراپی، درد بیمار کاهش نیابد، بر اساس تشخیص پزشک، جراحی تعویض مفصل استخوان انجام می شود. به طور کلی، جراحی تعویض مفصل ران برای افرادی با شرایط زیر توصیه می شود:

  • افرادی که از آرتریت شدید مفصل ران رنج می برند، همراه با درد در راه رفتن مشکل دارند.
  • افراد مبتلا به آرتریت (نوعی ساییدگی و التهاب مفصل ران).
  • افرادی که دچار شکستگی در مفاصل قسمت بالایی استخوان یا سر استخوان هستند.

مراقبت های قبل از عمل جراحی تعویض مفصل ران

اگرچه این موارد ممکن است بسته به شرایط بیمار متفاوت باشد، به طور کلی، مراقبت های قبل از عمل جراحی تعویض مفصل ران شامل موارد زیر است:

• اگر بیمار داروهایی مانند آسپرین یا سایر داروهای آرام بخش مصرف می کند، باید به پزشک خود اطلاع دهد • قبل از جراحی، بهتر است نحوه استفاده از واکر و عصا را یاد بگیرد. • غذای مقوی بخورید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید • اگر بالای 40 سال سن دارید قبل از جراحی باید توسط متخصص قلب معاینه شوید • روز قبل از جراحی کمی پیاده روی کنید.

نحوه انجام جراحی تعویض مفصل ران

تعویض مفصل ران توسط جراح ارتوپد انجام می شود که در آن پزشک مفصل آسیب دیده بیمار را برمی دارد و یک مفصل مصنوعی جایگزین آن می کند. این جراحی 1 تا 2 ساعت طول می کشد و پیچیدگی جراحی از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.

قبل از عمل، متخصص بیهوشی بیمار را بیهوش می کند و بیمار تا پایان عمل دردی احساس نمی کند. سپس در حین عمل جراح ارتوپد قسمتی از استخوان ران را که در ناحیه لگن آسیب دیده است برمی دارد و در نهایت مفصل ران تعویض می شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران

پس از جراحی تعویض مفصل ران، اقدامات احتیاطی زیر به بهبودی بیمار کمک می کند و عوارض ناشی از جراحی را به حداقل می رساند:

• ترشحات زخم جراحی حدود یک هفته باقی می ماند و تا آن زمان باید پانسمان را تعویض و زخم را ضد عفونی کنید. آنتی بیوتیک ها را طبق دستور پزشک مصرف کنید.در دوران نقاهت از واکر یا عصا استفاده کنید. حداقل 3 هفته و بعد از آن با نظر پزشک می توانید بدون عصا راه بروید پیاده روی باعث لنگش می شود که با کشش و نرم شدن عضلات زیر نظر پزشک تقویت می شود به هیچ وجه خم نشوید. برای نشستن از بالش های مخصوص استفاده کنید مفصل را بیش از 90 درجه خم نکنید حداقل 3 هفته ثابت و بدون غلتک بخوابید • بسته به میزان فعالیت بدنی در محل کار بهتر است در خانه بمانید و استراحت کنید. در حالی که برای

مشکلات تعویض مفصل ران

اگرچه تعویض مفصل ران نسبت به سایر جراحی ها درصد موفقیت بیشتری دارد، اما هنوز هم عوارضی وجود دارد. البته اگر جراحی توسط بهترین متخصص مفصل ران انجام شود، عوارض آن می تواند صفر یا ناچیز باشد. با این حال، قبل از ورود به اتاق عمل، بیمار باید خود را با مشکلات احتمالی آشنا کند:

• بروز درد در ناحیه مفاصل مصنوعی: این دردها می تواند به دلایلی مانند عفونت یا شل شدن پروتز ایجاد شود. در موارد دیگر عفونت عمیق در محل مفصل مصنوعی ایجاد می شود که تنها با انجام عمل های مکرر و برداشتن پروتز می توان از رشد عفونت جلوگیری کرد.خون در محل جراحی: پزشک متخصص می تواند از این امر جلوگیری کند. از عوارض با تجویز داروهای رقیق کننده خون برای جلوگیری از لخته شدن خون در بدن.. ایجاد اختلاف بین پاها: علیرغم تلاش پزشک برای یکسان سازی و متعادل کردن اندازه هر دو پا، قرار دادن پروتزها می تواند سایز پاها را تغییر دهد. این مشکل با استفاده از کفش مناسب با زیره مخصوص حل می شود.

در برداشتن مفاصل مصنوعی از محل جراحی

گاهی اوقات ممکن است مفصل مصنوعی پاره شود که بدون جراحی قابل ترمیم است. جدایی زودرس در شش هفته اول بعد از عمل اتفاق می افتد و اگر پارگی بعد از شش هفته اتفاق بیفتد. به آن دررفتگی دیررس می گویند. اختلال عملکرد مفاصل ران باعث درد شدید در پهلو و ران بیمار می شود که باعث اختلالات رفتاری و لنگش هنگام راه رفتن می شود.

بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، پیروی از دستورالعمل های قبل و بعد از جراحی است. علاوه بر این، اگر عمل توسط جراح مجرب در این زمینه انجام شود، عوارض عمل به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و نتیجه رضایت بخشی تضمین می شود.

جراح تعویض شانه

اگر درد مفاصل شدید شد، باید در اسرع وقت درمان شود. هر گونه تاخیر در مراجعه به پزشک می تواند روند درمان را طولانی کند. برای درمان درد مفاصل می توانید به مطب دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده متخصص ارتوپدی و تومورهای استخوانی و عضلانی مراجعه کنید. دکتر ابوالقاسم زاده تجربه و تجربه کافی در زمینه جراحی مفصل ران دارد و در صورت نیاز به جراحی این عمل را با استفاده از آخرین متدهای روز دنیا انجام می دهد.

Aron Trujillo

نرد اینترنتی. ارتباط دوستانه مبشر قهوه. متخصص موسیقی بسیار متواضعانه. مدافع تلویزیون آماتور

تماس با ما