میانگین هزینه فولاد در ساخت و ساز

تیتر20- مهردودی بزرگپاش وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه های اخیر خود با تاکید بر حذف فولاد و سیمان از بورس کالا گفت: بر اساس یکی از آسیب شناسی هایی که انجام شده مشخص شد. پس از عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا، قیمت این محصولات افزایش یافته است.

بزرگپاش معتقد است که سهامداران این مجموعه لزوماً تمایلی به کاهش قیمت ندارند و نمی توان سرنوشت مردم را به این موضوع نسبت داد. البته برخی از دوستان عنوان کردند که در صورت وجود بورس، قیمت پایه آن مدیریت شود و طبق روش مناسب عمل شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، عرضه سیمان و فولاد در بورس اشتباه است. برخی بورس ها اصرار دارند که فولاد و سیمان در بورس کالا عرضه شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، قیمت پایه عرضه داخلی باید تغییر کند.

او معتقد است اگر می خواهید مواد را در بورس کالا بفروشید باید فرمول قیمت گذاری تغییر کند.

این مسئول تاکید کرد: قیمت سیمان و فولاد برای ساخت و ساز ساختمان ها به ویژه نهضت ملی مسکن باید کاهش یابد، باید تلاش کنیم تا هر چه بیشتر واحدهای مسکونی نهضت ملی را ارزان تهیه کنیم. این تلاش باید از جانب همه باشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما بورس را برای افزایش قیمت کالا باز نکردیم، حالا اصل بورس چیست، روش های تعیین قیمت پایه چیست اما اگر اصرار شود. در پیشنهاد در بورس، بدانید که دلیل قیمت بالای آن است.

در همین راستا امروز وزارت راه و شهرسازی با تشکیل جلسه کارشناسی از حذف سیمان و فولاد از بورس کالا خبر داد.

ابوالفضلی نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح ساختمانی از معدن تا ساختمان در خصوص اینکه آیا سیمان و فولاد باید در بورس کالا باقی بماند، گفت: در حوزه ساخت و ساز مسکن ، قیمت مصالح ساختمانی باید تا حد امکان کاهش یابد زیرا یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم ساخت 4 میلیون مسکن بر اساس وعده رئیس جمهور است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: برخی کارشناسان می گویند در ساخت نهضت ملی مسکن فقط زمین مهم است اما در ساخت مسکن علاوه بر زمین، قیمت مصالح نیز مهم است. .

وی افزود: عرضه سیمان و فولاد در بورس باعث می شود قیمت ها به صورت نوسانی فروخته شود بنابراین این ماده به قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی رسد.

نوروزی ادامه داد: بر اساس نظرسنجی ها اگر قیمت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن 20 هزار تومان در مجموع 4 میلیون واحد مسکونی کاهش یابد، قطعا سرعت قابل توجهی خواهد بود، بنابراین کاهش در قیمت مصالح ساختمانی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

این مسئول افزود: اگر قیمت مصالح ساختمانی افزایش یابد یا با قیمت قابل قبولی به دست مصرف کننده نرسد، افزایش قیمت مصالح ساختمانی لزوما تاثیر مستقیمی بر افزایش هزینه های ساخت خواهد داشت.

نوروزی بیان کرد: هزینه ساخت یک واحد مسکونی حدود 53 درصد است که حدود 25 درصد آن صرف مصالح ساختمانی می شود.

مشاور بزرگپاش در پایان تاکید کرد: به طور متوسط ​​هزینه فولاد در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن حدود 16 درصد است که در این راستا تاثیر بسزایی دارد. ورود سیمان و فولاد به بورس باعث افزایش حدود 30 درصدی قیمت آن نسبت به قیمت تمام شده در محل تولید می شود.

وی افزود: افراد زیادی تولید سیمان و فولاد را انجام نمی دهند، به عنوان مثال 17 کارخانه فولادسازی در کل کشور داریم، سیمان مانند فولاد است. بنابراین، ارائه محصولاتی که در انحصار تولید و فروش بدون رقابت در بازار هستند، منطقی نیست. عرضه خودرو در بورس هم همین مشکل را داشت که شکست خورد، مثلا در حوزه خودرو وقتی در بورس عرضه می شود یعنی شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا هم حضور دارند اما وقتی عرضه در بورس انجام می شود، به این معنی که عرضه کنندگان در کاهش قیمت با یکدیگر رقابت می کنند. برای افزایش قیمت بازار انحصاری ایجاد نکنید

Nigel Riley

تمرین کننده موسیقی دوستانه. گیک هاردکور توییتر. بیکن پژوه. متخصص زامبی برنده جایزه.

تماس با ما