از این طریق ریزش مو را متوقف کنید


آفتاب نیوز :

طبق گفته کلینیک مایو، ریزش موی ژنتیکی با افزایش سن، شایع ترین علت طاسی است.

برخی از افراد ترجیح می دهند موهای خود را بدون درمان و پنهان نگه دارند. برخی دیگر ممکن است آن را با آرایش مو، آرایش، کلاه یا روسری بپوشانند. برخی دیگر یکی از روش های موجود را برای جلوگیری از ریزش بیشتر مو یا بازگرداندن رشد مو انتخاب می کنند.

دلایل ریزش مو چیست؟

افراد معمولاً روزانه 50 تا 100 تار مو از دست می دهند. این عدد معمولاً قابل توجه نیست زیرا موهای جدید همزمان رشد می کنند. ریزش مو زمانی اتفاق می افتد که موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده نشوند.

ریزش مو معمولاً به یک یا چند مورد از عوامل زیر مربوط می شود:

* سابقه خانوادگی (MERS): شایع ترین علت ریزش مو یک عامل ژنتیکی است که با افزایش سن ایجاد می شود. به این شرایط آلوپسی آندروژنتیک، طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه می گویند. معمولا این نوع ریزش مو به تدریج و در یک الگوی قابل پیش بینی اتفاق می افتد.

* تغییرات هورمونی و شرایط پزشکی: شرایط مختلف از جمله تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، زایمان، یائسگی و مشکلات تیروئیدی می تواند باعث ریزش موی دائمی یا موقت شود. “درماتوفیتوز” نیز یکی از بیماری های پزشکی است که باعث ریزش مو می شود.

* داروها و مکمل ها: ریزش مو می تواند یکی از عوارض مصرف برخی داروها باشد، مانند داروهایی که برای سرطان، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی، نقرس و فشار خون استفاده می شود.

* پرتودرمانی به سر: موها ممکن است مانند گذشته رشد نکنند.

* یک رویداد بسیار استرس زا: بسیاری از افراد چند ماه پس از یک شوک فیزیکی یا احساسی، نازک شدن کلی مو را تجربه می کنند. این نوع ریزش مو موقتی است.

* آرایش مو و درمان: آرایش بیش از حد مو یا آرایش مو که موهای شما را منقبض یا کشیده می کند نیز می تواند باعث نوعی ریزش مو به نام “آلوپسی کششی” شود.

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

بیشتر طاسی ها ناشی از ژنتیک است (طاسی با الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه) که به گفته کارشناسان قابل پیشگیری نیست.

نکات زیر می تواند به شما در جلوگیری از “انواع قابل پیشگیری ریزش مو” کمک کند:

* با موهای خود ملایم باشید. هنگام شستن و شانه کردن، به خصوص زمانی که موهایتان خیس است، از کشیدن خودداری کنید. شانه دندان پهن می تواند از کشیدن مو جلوگیری کند. برای جلوگیری از ریزش مو از درمان های نامناسب خودداری کنید.

* در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید و ممکن است باعث ریزش مو شوند با پزشک خود صحبت کنید.

* از موهای خود در برابر نور خورشید و سایر منابع اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.

* سیگار نکش. داده های برخی از مطالعات ارتباط بین سیگار کشیدن و طاسی با الگوی مردانه را نشان می دهد.

* اگر تحت شیمی درمانی قرار گرفته اید، از پزشک خود در مورد «شوک هیپوترمی» سوال کنید. این کلاه می تواند خطر ریزش مو را در طول شیمی درمانی کاهش دهد.

ریزش مو می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. به طور کلی برای جلوگیری از ریزش مو سه عامل مراقبت از مو، تغییر عادات غذایی و تغییر سبک زندگی می تواند بسیار کمک کننده باشد.

در زیر، با نقل قولی از Healthline، برخی از بهترین مواد غذایی برای کاهش ریزش مو را بررسی می کنیم و سپس به عوامل سبک زندگی می پردازیم:

* امگا 3

امگا 3 به کاهش التهاب و استرس کمک می کند که به نوبه خود به کاهش ریزش مو کمک می کند. بهترین منابع امگا 3 ماهی و روغن ماهی است. همچنین می توانید با پزشک خود مشورت کنید و مکمل های امگا 3 مصرف کنید.

* پروتئین

موهای شما از کراتین ساخته شده است که نوعی پروتئین است. بنابراین، برای محافظت و تقویت موهای خود، باید رژیم غذایی غنی از پروتئین مصرف کنید. عدس، سویا، لوبیا، دانه ها، آجیل، تخم مرغ و ماهی از جمله این غذاها هستند.

* ویتامین سی

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به از بین بردن رادیکال های مضر اکسیژن آزاد کمک می کند. ریزش مو به دلیل تجمع بیش از حد سموم ایجاد می شود که با خوردن غذاهای غنی از ویتامین C می توان این میزان را کاهش داد. برای بهبود استحکام، درخشندگی، نرمی و ضخامت مو، مصرف غذاهای غنی از این ویتامین مانند پرتقال، لیمو، لیموترش و توت فرنگی توصیه می شود.

* سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا و کدو، منابع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آنها به تغذیه فولیکول ها و تقویت تارهای مو کمک می کنند. حداقل سه سبزی مختلف در روز در وعده غذایی یا سالاد بخورید.

* آب کافی بنوشید

کم آبی یا ننوشیدن آب کافی می تواند منجر به خشکی، شکننده و بی روح موهایی شود که مستعد شکستن و ریزش هستند. آب همچنین فولیکول های مو را روان می کند و گردش ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مو را بهبود می بخشد.

* یوگا و تمرینات تنفسی

یوگا و سایر اشکال ورزش برای تناسب اندام و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. حرکات یوگا به افزایش گردش خون در پوست سر کمک می کند و می تواند رشد مو را تحریک کند.

* استرس خود را کنترل کنید

استرس برای سلامتی و موهای شما مفید نیست. استرس سطح سموم بدن شما را افزایش می دهد، که ریشه مو را ضعیف می کند و آنها را مستعد ابتلا به عفونت های قارچی می کند. با تمرينات منظم و تمرينات تنفسي، استرس را از بين ببريد.

* به کیفیت خواب خود توجه کنید

خواب کافی و با کیفیت به بازیابی کل سیستم بدن شما کمک می کند. شش تا هفت ساعت خوابیدن ذهن و بدن شما را تمیز و شاداب می کند، استرس را کاهش می دهد و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. کمبود خواب می تواند باعث افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) و ضعیف شدن فولیکول های مو و در نتیجه طاسی شود. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، کتاب بخوانید یا به موسیقی آرامش بخش گوش دهید. همچنین تمام وسایل الکترونیکی و چراغ ها را قبل از خواب خاموش کنید.

عوامل خطر ریزش مو

برخی از عوامل می توانند خطر ریزش مو را افزایش دهند، از جمله:

* سابقه خانوادگی طاسی از مادر یا پدر

* سن

* کاهش وزن قابل توجه

* برخی شرایط پزشکی مانند دیابت و لوپوس منتشر (لوپوس اریتماتوز سیستمیک که به اختصار SLE نامیده می شود) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اندام ها و بافت های همبند خود حمله کرده و به آن آسیب می رساند. )

* فشار

* تغذیه نامناسب

Markus Bennett

مشکل ساز هیپستر پسند. متعصب غذا موزیکال. علاقه مندان به سفر. طرفدار زامبی برنده جایزه

تماس با ما