گروه سایپا تفاهم نامه ای برای تولید و تامین سلول و باتری خودروهای برقی با مپنا نقا ملی برای برقی سازی خودروهای سواری و تجاری امضا کرده است.

عنوان 20- به گزارش گروه مپنا، در جلسه مشترک شرکت مپنا که در تاریخ 14 اردیبهشت 1302 برگزار شد، مدیر کل شرکت ذخیره سازی برق و انرژی مپنا (میدکو) و مدیر کل مرکز تحقیقات و نوآوری صنعت خودرو سایپا در تاریخ 14 اردیبهشت 1391 به نمایندگی از گروه مپنا و گروه خودروسازی سایپا تفاهم نامه ای در زمینه تولید و تامین سلول و باتری خودروهای برقی امضا کردند.

بر اساس مفاد این تفاهم نامه، انواع سلول و باتری خودروهای برقی سایپا با استفاده از محصولات میدکو به نمایندگی از گروه مپنا تامین می شود.

مصرف بنزین و انتشار گازهای گلخانه ای همراه با تولید خودروهای برقی در حال کاهش است

در این جلسه که با حضور جمعی از مدیران ارشد گروه مپنا و گروه خودروسازی سایپا برگزار شد، «محمدعلی تیموری» مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن ابراز خرسندی از مپنا، حرکت به سمت خودروهای هیبریدی و الکتریکی را یکی از موارد زیر دانست. وی با اشاره به موفقیت‌های برخی کشورها در توسعه خودروهای برقی، بر کنترل سطح مصرف سوخت در کشور تاکید کرد.

وی به برخی کاستی ها اشاره کرد و افزود: طی 21 ماه گذشته برای توسعه زیرساخت های شرکت «گروه خودروسازی سایپا» تلاش شد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در ایران قیمت انرژی را در مقایسه با سایر کشورها ارزان‌تر خواند و تصریح کرد: بیشتر تجهیزات و ماشین‌آلاتی که برای محصولات کنونی گروه سایپا استفاده می‌شود مربوط به دهه 70 است و مصرف انرژی آنها بالاست. در صورت نوسازی ماشین آلات در دستور کار می توان مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش داد.

وی افزود: به عنوان مثال برای اینکه بتوان از این مسیر رفت، دولت آلمان اعلام کرد هر مجموعه ای که بتواند زیرساخت ها را توسعه دهد یارانه دریافت می کند به همین دلیل حجم زیادی از زیرساخت ها در آلمان نوسازی شده است.

تیموری با اشاره به اینکه با استفاده از توان شرکت ویژه مپنا می توان در دهه 1400 به سمت توسعه زیرساخت ها و کاهش آلاینده ها حرکت کرد، گفت: همان راهی که ژاپن و چین در تولید برق در پیش گرفته اند. و خودروهای هیبریدی در کشور و خودرو اجرا شود. با تولید خودروهای برقی، مصرف بنزین و انتشار گازهای گلخانه ای کاهش می یابد. اگر چنین رویه ای رعایت نشود، بعید است که مصرف بنزین کشور در مدت کوتاهی سه ساله به 200 میلیون لیتر در روز برسد و در نهایت به یکی از بزرگترین واردکنندگان بنزین در جهان تبدیل شود.

وی تصریح کرد: همکاری با مپنا را از سال گذشته در این زمینه و خودروهای تجاری و عمومی آغاز کردیم. امسال نیز با تحولات مثبت در وزارت صنعت، معدن و تجارت، جهت گیری سیاست ها در صنعت خودرو تغییر می کند.

مدیرعامل سایپا خودرو در پایان با ابراز امیدواری از این همکاری مشترک دهه 1400 را دهه توسعه همه جانبه زیرساخت های حمل و نقل ارزیابی کرد.

مپنا به توسعه میدان الکتریکی ادامه می دهدساخت وسایل نقلیه و زیرساخت های آن ادامه دارد

در ادامه جلسه مدیرکل گروه مپنا بر لزوم توجه به توسعه خودروهای برقی به دلایل زیست محیطی تاکید کرد و نقش گروه مپنا را در زمینه توسعه موتور خودروهای برقی و زیرساخت ها از جمله تشریح کرد. ایستگاه های شارژ

وی با ابراز امیدواری از اثربخشی همکاری دوجانبه مپنا و سایپا و با اشاره به سابقه فعالیت گروه مپنا در بخش های مختلف انرژی گفت: مپنا از اواسط دهه 80 و با توجه به اهمیت انرژی و اقتصاد وارد عرصه حمل و نقل شد. برای توسعه این بخش در صنعت ریلی، اتوبوس های برقی، خودروهای برقی و زیرساخت های شارژ و باتری ابتکار عمل را به دست گرفته اند.

علیا تصریح کرد: مپنا در سال های اخیر با درک مثبت از مدیریت زمان به سمت حوزه برقی سازی حرکت کرده و بر اساس استراتژی های خود به توسعه حوزه برقی سازی خودروها و زیرساخت های آن ادامه می دهد.

محمد علیا مدیر کل گروه مپنا با تاکید بر فعالیت گروه مپنا در زمینه تولید انرژی های پاک گفت: لازم است با همکاری چند جانبه با شرکت های داخلی و خارجی، رشد و تولید انرژی های پاک در صنعت خودرو را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده است با توسعه زیرساخت ها و استفاده از فناوری های نوین زمینه ای برای تولید و توسعه خودروهای برقی در کشور ایجاد شود، تصریح کرد: با توجه به نگاه ملی که در خصوص برقی سازی خودروهای سواری و تجاری شکل گرفته است، مپنا شرکت می تواند تمام انرژی خود را برای تحقق این مهم به کار گیرد و از فناوری های جدید استفاده کند.

علیا با تاکید بر سیاست جدید وزارت ایمنی در حوزه خودروهای برقی خاطرنشان کرد: با وجود ورود به حوزه زیرساخت خودروهای برقی، شتاب مورد انتظار را در حوزه تجارت نداشتیم. اما امسال با رویکرد جدید وزارت حراست و استقبال شهرداری تهران و همکاری خودروسازان این کشور، انتظار تسریع بیشتر در این زمینه را داریم و امیدواریم موانع و محدودیت‌ها برطرف شود. حذف شده و دست ما برای تولید انبوه محصولات مختلف صنعت خودروهای برقی بازتر خواهد بود

مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به راه‌اندازی شرکت ذخیره‌سازی برق و انرژی مپنا (میدکو) گفت: از آنجایی که این شرکت از دو سال پیش با هدف تولید باتری تأسیس شد، تاکنون به دلیل وجود شرکت برق نداشتیم. وجود برخی موانع نرخ رشد بسیار بالایی دارد، اما اکنون با وجود اینکه می توانیم تنوع و توسعه محصولات جدید را با توجه به تقاضای بازار افزایش دهیم و تجاری سازی و تولید انبوه را در دستور کار قرار دهیم.

در پایان این مراسم تفاهم نامه همکاری در زمینه تولید و عرضه سلول و پک باتری خودروهای برقی گروه خودروسازی سایپا به امضای «علیرضا طاوئوری» مدیر کل شرکت توسعه برق و ذخیره سازی مپنا (میدکو) رسید. “سید شاهین آذابی” مدیر کل مرکز تحقیقات و نوآوری صنعتی. ماشین سایپا امضا شد.

شایان ذکر است هدف از این تفاهم نامه تولید و تامین سلول و باتری خودروهای برقی گروه خودروسازی سایپا با استفاده از محصولات کارخانه میدکو و همچنین امکان سنجی، طراحی، توسعه، آزمایش، تولید و تامین انواع مختلف سلول ها و باتری خودروهای برقی و هیبریدی سایپا. ./سایپا نیوز

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما