گرانی مواد اولیه صنایع غذایی باعث کاهش فعالیت تولیدکنندگان شد

عنوان 20- تحلیل گزارش مرکز آمار مبنی بر کاهش ارزش محصولات غذایی در شهریور ماه سال جاری نشان می دهد که در آخرین ماه تابستان نسبت به ماه مشابه سال قبل، گوشت گوسفند و گوساله بیشترین تورم و قیمت را به خود اختصاص داده اند. گوشت گوسفندی نسبت به شهریور ماه سال جاری در گذشته نزدیک به 150 درصد افزایش داشته است

بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت تمام شده تولید از جمله مواد اولیه منجر به کاهش فعالیت تولیدکنندگان و کمبود عرضه در بازار شده است. از سوی دیگر عده ای این نظر را مطرح می کنند که اثر افزایش قیمت ارز برای مدت طولانی تری در محصولات غذایی نمایان می شود و به همین دلیل تورم محصولات غذایی افزایش یافته است.

مرکز آمار گزارش تورم شهریورماه را منتشر کرد. بر این اساس در آخرین ماه تابستان گوشت گوسفندی از نظر تورم پیشتاز بود. بر این اساس در شهریور ماه امسال این محصول غذایی نسبت به سال گذشته 149.2 درصد گران شد. پس از آن، گوشت گاو با 128.1 درصد افزایش قیمت و کنسرو تن ماهی با 108.2 درصد افزایش سالانه بیشترین تورم را تجربه کردند.

همچنین تحلیل گزارش مرکز آمار نشان می دهد در شهریور ماه سال جاری نسبت به مردادماه سال جاری نرخ تورم قارچ مشاهده شده است. تورم این نوع مواد غذایی در ماه گذشته 21.8 درصد ثبت شد. پس از آن خیار با 11.1 درصد تورم و موز با 10.2 درصد دومین و سومین اقلام غذایی بودند که بیشترین نرخ تورم ماهانه را به خود اختصاص دادند. همانطور که گفته شد در شهریور ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، گوشت گوسفند و گوساله بیشترین افزایش را داشته است.

مشاهده نیز این موضوع را تایید می کند; چرا که طی چند هفته اخیر اخبار زیادی مبنی بر افزایش قیمت گوشت حتی نزدیک به میلیونی به گوش می رسد. این وضعیت در حالی است که مسئولان این منطقه بر افزایش واردات و گسترش این کالا تاکید کردند. اما آمار نیز نشان می دهد که چنین روش هایی در کنترل قیمت این کالا موثر نبوده است.

در شرایط افزایش قیمت گوشت قرمز، عدم واردات، افزایش قیمت فرآورده های دامی و همچنین تشدید قاچاق به دلیل ارزان بودن آن، از مهمترین عوامل آن به شمار می رود. وقوع افزایش قیمت این محصول نکته مهم در این زمینه این است که گوشت قرمز یکی از خوراکی هایی است که هر ساله با افزایش تورم مصرف آن کاهش می یابد. بر این اساس سرانه مصرف گوشت قرمز در سال 1402 به 7-6 کیلوگرم در سال رسید که در ابتدای دهه 90 برابر با 12 کیلوگرم بود. تغییر رژیم غذایی خانوارها پس از افزایش قیمت یکی از موضوعاتی است که سیاستمداران باید به آن توجه جدی داشته باشند.

یکی از نکات مهمی که در رابطه با تورم مواد غذایی مطرح شد؛ بر گروه های آسیب پذیر تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می دهد که میانگین تورم مواد غذایی بین سال های 2011 و 2016 حدود 21 درصد بوده است. در حالی که این میانگین در سال 1396-1396 به 50 درصد رسیده است. همچنین در حالی که خانوارهای کم درآمد یعنی دهک اول نیمی از هزینه های خود را صرف خرید مواد غذایی می کنند، این رقم برای خانوارهای پردرآمد یعنی دهم 20 درصد است. این نشان می دهد که افزایش تورم بیشتر به خانوارهای کم درآمد ضربه می زند.

تاثیر ارز بر تورم مواد غذایی

همچنین موضوع دیگری که در رابطه با تاثیر نرخ ارز بر تورم مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد بحث نرخ ارز است. برخی معتقدند که اکنون نرخ ارز ثبات قیمتی دارد. پس چرا قیمت مواد غذایی تغییر می کند؟ برخی این را مربوط به تغییر نرخ ارز می دانند. چقدر طول می کشد تا نرخ ارز بر سطح عمومی قیمت ها تأثیر بگذارد؟ تغییر نرخ ارز به عنوان «درصد تغییر در قیمت داخلی کالاهای وارداتی به ازای یک درصد تغییر نرخ ارز بین کشورهای واردکننده و صادرکننده» تعریف شده است. به عبارت دیگر، تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنایع غذایی فوری است. اما این احتمال وجود دارد که در آینده با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، تجهیزات تولید و سایر هزینه ها، تاثیر بلندمدتی بر تورم این بخش داشته باشد.

بنابراین موضوع دیگری که در هزینه های تولید نمود پیدا می کند بحث نرخ ارز است. با توجه به سایر عوامل موثر بر تورم بالای محصولات غذایی، افزایش هزینه های تولیدکنندگان یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات غذایی در ماه های اخیر بوده است. تولیدکنندگان بر این باورند که افزایش قیمت مواد اولیه و گرانی نیروی کار باعث کاهش تولید برخی کالاها و یا حتی توقف فعالیت آنها شده است. این موضوع باعث کاهش عرضه این محصولات غذایی و در نهایت افزایش قیمت آنها شد.

تورم سایر محصولات غذایی

همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار در شهریور ماه سال جاری، در گروه نان و حبوبات، بیشترین قیمت برنج خارجی با 2.4 درصد و برنج ایرانی درجه یک با کاهش جزئی قیمت، مشاهده شد. مشاهده شده. رشد منفی 2.8 درصد بود.

در گروه گوشت و فرآورده های آن نسبت به ماه قبل، گوشت گاو یا گوساله با 7.7 درصد کاهش بیشترین و مرغ ماشینی با منفی 5.8 درصد کاهش داشته است. همچنین در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن، افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به تخم مرغ با 10 درصد افزایش قیمت و بیشترین کاهش قیمت روغن نباتی جامد با افزایش منفی است. از 1.8 درصد در بخش میوه، موز 10.2 درصد، در گروه سبزیجات و حبوبات، قارچ 21.8 درصد و در گروه شکر، نوشابه و سایر محصولات غذایی 4.6 درصد افزایش داشته است.

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما