پیش‌بینی بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران

عنوان 20- خسرو روحی، کارشناس انرژی های تجدیدپذیر گفت: نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر یک ابزار است و بسته به مشکل شما ممکن است این ابزار مفید باشد یا نباشد. مثلاً چاقو وسیله ای است که اگر با آن مشکل مریض یا عمل جراحی را حل کنید، ابزار مفیدی می شود و اگر برای رفع مشکل دشمنی و ضربه زدن به آن استفاده کنید، چاقو است. استفاده بیهوده از چاقو

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه منابع تجدیدپذیر به خودی خود اهمیتی ندارند، گفت: متأسفانه در حوزه منابع تجدیدپذیر فضای مساعدی ایجاد شده است و هیچکس به آن فکر نمی کند.

وی افزود: اگر مشکل شما عدم تعادل برق است، باید ببینید انرژی های تجدیدپذیر چگونه می توانند پاسخگو باشند و اگر مشکل شما وابستگی به گاز طبیعی است، می توانیم در مورد نقش انرژی های تجدیدپذیر صحبت کنیم.

روحی با تاکید بر اینکه ایران باید به دنبال حل مشکلات انرژی خود باشد و به فضای ایجاد شده جنگ طلبی فکر نکند، گفت: منابع تجدیدپذیر، زغال سنگ، گاز طبیعی، هسته ای و سایر انرژی ها به خودی خود وسیله هستند و باید دید کدام یک از آنهاست. این ابزار بهترین پاسخ به سوالات انرژی کشورمان است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران ظرفیت بالایی در نیروگاه های تجدیدپذیر دارد و همچنین با هزینه کم استفاده از این واحدهای نیروگاهی در کنار الزامات زیست محیطی، اینها مزیت هایی است که می تواند ما را از توسعه منابع تجدیدپذیر نجات دهد.

روحی تاکید کرد: ایران طی سال های گذشته همواره ابزارهای توسعه تجدیدپذیر را تنظیم کرده است اما در دنیای واقعی اتفاقی نیفتاده است و دلیل اصلی این امر اقتصاد برق و نیروگاه است.

این کارشناس ادامه داد: بر اساس اعلام دولت 6 سازوکار مالی در حوزه منابع تجدیدپذیر به کار گرفته شده است که نگاه دقیق به این جزئیات نشان می دهد که می توان به آینده انرژی سبز در ایران امیدوار بود.

وی افزود: در حال حاضر توسعه نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی از 20 تا 25 میلیارد تومان هزینه دارد و با 6 مدلی که دولت برای تامین مالی سرمایه گذاری در نظر گرفته است، از 2 تا 5 سال باز می گردد.

روحی با اشاره به پیش بینی بازار انرژی های تجدیدپذیر در ایران گفت: دولت اشتباهات گذشته را در این زمینه تکرار نکرده و در صدد رفع ریشه ای مشکل است. با این دستور انتظار می رود انرژی های تجدیدپذیر در آینده به مزیتی برای ایران تبدیل شود./فارس

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما