شایع ترین مشکلات روانی دوران سالمندی

عنوان 20- سومیا معتزادیان اختلالات روانی، اضطراب و اختلالات روانی را از شایع ترین مشکلات دوران سالمندی دانست و گفت: سالمندی دوره ای جدا و متمایز از سایر مراحل زندگی نیست، بلکه مرحله مهمی از رشد است که مرتبط است. به سایر مراحل زندگی مراحل زندگی انسان..

وی ادامه داد: با افزایش سن انسان، بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی در بدن دستخوش تغییراتی می شود که با راهکارهای سبک زندگی سالم می توان از برخی از آنها پیشگیری کرد.

عضوهیئت علمی دانشگاه افزایش سن را بیشتر با مسائل روانی و اجتماعی مرتبط دانست و ادامه داد: پیری با افزایش سن در تمام قسمت های بدن مانند دستگاه ادراری، قلب و خون اتفاق می افتد. رگ های خونی و سلول ها پیر می شوند روند پیری نیز رخ می دهد.

وی یکی از سیستم هایی که سالمندی بر آن تاثیر می گذارد، سیستم عصبی مرکزی مغز عنوان کرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این، جنبه های زیستی نیز وجود دارد که افراد را در سنین بالا مستعد ابتلا به بیماری های روانی می کند.

متدادیان بیان کرد: تغییراتی که بر اثر کهولت سن در مغز ایجاد می شود می تواند فرد را دچار اضطراب، افسردگی یا ترس از پیری کند.

این روانشناس با اشاره به جنبه های روانی و اجتماعی پیدایش اختلالات سالمندی، افزود: این اختلالات در دوران سالمندی شایع است، فرد تغییر در نقش ها را تجربه می کند و به همین دلیل در انزوا یا افسردگی تغییر می کند، مثلاً فردی که تمام عمر خود را سپری می کند. در او به طور مداوم کار می کند، اما ناگهان پس از بازنشستگی بسیاری از مشاغل را رها می کند یا نقش و مسئولیت هایش کمتر می شود، زیرا فرزندانش مستقل می شوند یا حتی او پس از از دست دادن دوستان یا عزیزانش رنج می برد. از افسردگی و اضطراب

وی با بیان اینکه کاهش قوای بدنی و یا حتی تغییرات ظاهری که با افزایش سن در نقاط مختلف بدن ایجاد می شود عامل اضطراب بسیاری از سالمندان و یا دلیل اصلی شروع افسردگی است، هشدار داد: ممکن است ناشی از آن باشد. تغییرات مرتبط با سن سال، علائم افسردگی می تواند پنهان باشد یا باعث کاهش کیفیت زندگی این افراد شود، اما نکته اینجاست که علائم افسردگی در سالمندان با هر فردی متفاوت است و به اشکال مختلف ظاهر می شود. .

مدرس دانشگاه علوم پزشکی به نام شهید بهیستی افزود: احساس طولانی غم، ناامیدی و درماندگی یا اضطراب، بی قراری و عصبی بودن، گریه بی دلیل، از دست دادن علاقه به فعالیت های گذشته، خستگی بدون فعالیت بدنی، بی میلی به حضور در جمع، ناتوانی کمتر در عملکرد یا صحبت کردن، مشکل در تمرکز و تصمیم گیری، کاهش یا افزایش اشتها و افکار مرگ و خودکشی از بارزترین علائم افسردگی در سالمندان است.

وی تاکید کرد: اولین قدم برای کاهش اختلالات سالمندان، تلاش برای بهبود کار و کیفیت زندگی سالمندان است و در مرحله بعد باید علائم افسردگی و اضطراب آشکار شود.

این روانپزشک به ضرورت تلاش برای بهبود زندگی سالمندان اشاره و توصیه کرد: برای بهبود دوران سالمندی باید اصول را از ابتدای جوانی و میانسالی رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه به طور کلی ریشه بسیاری از اختلالات روانی را می توان به وراثت نسبت داد، تصریح کرد: درمان خاصی برای تغییر ژن وجود ندارد اما با رعایت سبک زندگی سالم می توان علائم اختلالات ارثی مانند افسردگی و اضطراب را به شدت افزایش داد. در دوران پیری کنترل می شود.

نویسندگان توصیه کردند: برنامه منظم ورزش بدنی و رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف چربی های اشباع شده و کاهش مصرف کربوهیدرات ها از جمله عواملی است که به سلامت ذهن و بدن سالمندان کمک می کند.

وی ادامه داد: فعالیت بدنی منظم مانند فعالیت بدنی متوسط ​​که حتی در مدت کوتاهی به یک عادت تبدیل شده است برای سلامت جسم و روان موثر است. بهتر است این فعالیت ها را به صورت گروهی انجام دهید زیرا می تواند به بهبود تعاملات اجتماعی کمک کند.

اساتید دانشگاه راه های پیشگیری از افسردگی در سالمندان را نشان دادند و ادامه دادند: یکی از بهترین و موثرترین راه های پیشگیری از افسردگی در سالمندان حضور در اجتماع و روابط خانوادگی است، برای دوری از فعالیت های اجتماعی برنامه ریزی منظمی داشته باشید. جدا بودن

وی ادامه داد: سیر زندگی سالمندان باید به گونه ای باشد که انسان احساس مفید بودن کند و در ارتباط با خانواده و دوستان خود بفهمیم که سالمندی یکی از مراحل متعدد زندگی و مرحله جدیدی است. افزایش دادن.

معتزادیان ادامه داد: نگاه به سالمندی نباید نگاه محدود کننده ای باشد و سالمندی را فقط مربوط به بیماری یا اختلالات جسمی بدانیم، بلکه باید ویژگی های بارز این دوران را شناسایی و آن را تقویت کنیم.

Hayden Phillips

عاشق قهوه بی عذرخواهی یک تمرین‌کننده اینترنتی متواضع. دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما